ESCO Power
taal: NL|EN|PL|F

Constante Vulligsgraad Vloeistofkoppelingen: KR, CKR, CCKR

De vloeistofkoppelingen TRANSFLUID serie K  is een type met constante vullingsgraad, bestaande uit drie hoofdonderdelen:

1 - aandrijfschoepenwiel (pomp) gevestigd op de ingangsas.
2 - aangedreven schoepenwiel (turbine) gevestigd op de uitgangsas.
3 - deksel met oliekeering, geflensd op het uitgangsschoepenwiel.
De eerste twee elementen kunnen zowel als pomp of als turbine dienst doen.

De TRANSFLUID vloeistofkoppeling is een hydrokinetische aandrijving. De schoepenwielen werken als een centrifugale pomp en een hydraulische turbine. Wanneer de motor ingeschakeld is, drijft deze het pompwiel van de hydraulische koppeling met dezelfde snelheid aan. De olie wordt door de middelpuntvliedende kracht door de pompwielschoepen naar de schoepen van het turbinewiel gestuwd. Dit deel slorpt de kinetische energie op en ontwikkelt een draaimoment dat altijd gelijk is aan het ingangsdraaimoment en waardoor de uitgangsas wordt aangedreven. Slijtage is verwaarloosbaar daar er geen mechanische overbrenging is.
 
Het rendement wordt enkel bepaald door het snelheidsverschil (slip) tussen pomp en turbine.
De slip is bepalend voor de werking van de koppeling: er kan geen koppel overgebracht worden zonder slip.
 
De formule voor het berekenen van de slip luidt als volgt:
 
slip % = ((ingangssnelheid-uitgangssnelheid)/ingangssnelheid) x 100

In normale werkomstandigheden, varieert de slip tussen 1,5% en 6%.

De TRANSFLUID voeistofkoppelingen volgen de wetten van de centrifugale werktuigen:
1 - overgebracht koppel is evenredig aan het kwadraat van de ingangssnelheid;
2 - overgebracht vermogen is evenredig aan de derde macht van de ingangssnelheid;
3 - overgebracht vermogen is evenredig aan de vijfde macht van de buitenste doormeter van het oliecircuit.

Opsomming van de voordelen van een Transfluid vloeistofkoppeling

– bij aanlopen worden de stroompieken onmiddelijk verminderd. De motor start onder lage last
zachte en progressieve starten
beveiliging van de aandrijving alsmede van het aangedreven gedeelte tegen vastlopen, dankzij de slip
minder slijtage daar er geen mechanische overbrenging is
energie en kosten besparend dankzij de onmiddellijke daling van de opgenomen stroom
– veelvuldig starten en stoppen is mogelijk en dit in beide richtingen
– aanloopkoppel begrensd tot 140% van het nominaal koppel met een vertraginskamer
– ingangskoppel en uitgangskoppel zijn gelijk, de motor kan zijn maximaal koppel afgeven zelfs al is de last geremd
– vloeistofkoppelingen laten de motor toe zijn aangepaste snelheid te bereiken
– overgedimensioneerde motoren worden vermeden
– torsionele trillingen worden opgevangen dankzij de hydraulische absorptie
– economisch, het beveiligt de onderdelen van de kinematische keten
– hoog rendement 

Versions

VERSIE

IN LIJN

KR-CKR-CCKR: Basis vloeistofkoppelingen (KR), met vertragingskamer (CKR) or dubbel vertagingskamer (CCKR).
KRG-CKRG-CCKRG: Basis vloeistofkoppeling met elastische koppeling G
KRM-CKRM-CCKRM: (clamp type), of superelastic
KRB-CKRB-CCKRB: zoals ..KRG, maar met een remtrommel B
KRD-CKRD-CCKRD: Basis vloeistofkoppeling met uitgangsas D, Dit biedt de mogelijkheid andere types flexibele en elastische koppelingen te gebruiken (superelastisch, tandkoppelingen, enz...)
KCM-CKCM-CCKCM: Basis vloeistofkoppeling voor in lijn aandrijving tussen twee halve tandkoppelingen
KCG-CKCG-CCKCG: Zoals hierboven maar met de twee halve tandkoppelingen G inbegrepen, dit laat een radiale demontage toe zonder verplaatsing van de electrische motor en de aangedreven machine
KDM-CKDM-CCKDM: vloeistofkoppeling met disc koppelingen …KDMB : zoals ..KDM, maar met drum rem of …KDMBP disc rem.

 

MET REIMSCHIJVEN

KSD–CKSD–CCKSD : Vloeistofkoppeling voorzien voor geflensde riemschijven, met enkel of dubbel vertragingskamer
KSI-CKSI-CCKSI : Vloeistofkoppeling met intergrale riemschijf, die het lager en de oliekeerring bevat. Bij deze versie is de riemschijf (meestal van kleine doormeter) vanaf de binnenzijde van de vloeistofkoppeling vastgeschroefd.
KSDF-CKSDF-CCKS..: Vloeistofkoppeling met geflensede riemschijf, bij deze versie wordt de riemschijf van buitenuit gevestigd en kan dus gemakkelijk vervangen worden.

 

K Series Catalogue

 

Features

From

To

Size

6

D46

Power

1 kW

3500 kW

Max speed

3600 rpm

 

 

 

Constant Fluid Coupling Version For Combustion Engines

SKF VERSION 

The SKF serie Fluid Couplings are used on all types of industrial equipment driven by internal combustion engines up to 180 kW requiring a tight flywheel mounting. By transmitting power through a fluid, they improve overall performance and protect both driving and driven machine.

When you drive through Transfluid Coupling you profit by these Basic Benefits.

1 - Frees engine during heavy starts
During heavy starts and sudden running load increases, engine lugging is prevented. The Fluid Coupling simply "slip" while it smoothly picks up the load.
2 - Provides smoothly drive
Mechanical connection is eliminated; power and torque are transmitted entirely through mass and velocity of fluid. The result is a smooth, sustained flow of power minus the shocks and strains which, with mechanical drives, cut equipment life.
3 - Prevents transmission of shock loads
Fluid Couplings protects both driving and driven equipment by smoothing out shock loads and preventing them from striking solid resistance.
4 - Assures damping effects
Torsional vibrations from engine are drastically dampened by Fluid Coupling making longer life of entire transmission life.
5 - Transmits full input torque
The patented Transfluid Circuit design delivers output torque always equal to input torque. The engine can turn at its max torque-rpm, even when driven is at stall.
6 - Radial load capability.
The SKF serie includes the SKFE line which allows the installation of a pulley on output shaft.

 

SKF Version Catalogue

KX SPECIAL FLUID COUPLINGS

 

The KX is a fluid coupling with a special patented circuit designed to start up large inertia machines driven by eletric motors.The circuit includes two internal tanks connected by a scoop. The scoop works like a differential pump transferring the fluid from one chamber to the other and finally into the coupling working circuit through external adjustable valves. This double passage allows a long starting time with very low starting torque and current absorbtion by the electric motor, virtually isolating the effect of the inertia of driven machine.

The coupling can work using both oil and treated water as standard.

 

OPERATING CONDITIONS

The fluid quantity in the working circuit is less than in traditional constant fill fluid couplings, as the fluid level is much lower than the rotating axie. The reduced fluid quantity in the working circuit allows low starting torque. During input rotation the scoop transfers the fluid from tank A to tank B and then, through an adjustable valve for start up time regulation, to the working circuit.

 

MAIN FEATURES

Starting stall torque below 50% of the electric motor nominal torque.

Starting torque limitation also below nominal torque.

KX allows the fluid coupling removal without moving the electric motor or the driven machine avoiding the realignment.

KX has a fusible plug that in case of intevention, releases the fluid from the working circuit to a tank preventing leakages into the ambient.

A steel body design suitable for underground mines is available.

The fluid filling operation is quite easy and apart from some particular cases, it is not required to change the fluid during the test starting: the starting time can be optimized by changing on the externally adjustable valves.

KX fluid coupling is very suitable for driving machines having large powers and inertia: typical applications are mills and belt conveyors.

 

KX Version Catalogue

K series catalogue

QRCode

Overal waar nodig is, biedt Esco Power, lid van de Esco Group met bijna 70 jaar ervaring, u service, verkoop en naverkoop van aandrijvingen voor uw diesel en hydraulische motoren in de Marine en Industriële toepassingen. Ons gespecialiseerd team in selectie, verkoop en naverkoop, is er voor opgeleid u de juiste oplossing te bieden voor elke marine of industriële applicatie. Twin Disc keerkoppelingen, krachtafnemers, pompaandrijvingen. Braden Carco Gearmatic lieren, hijslieren en planetaire gearboxes. Nam Jet hoog koppel water jets.  Transfluid vloeistofkoppelingen, krachtafnemers, remmen, meervoudige pompaandrijvingen. Twin Disc Technodrive pompaandrijvingen, krachtafnemers, koppelingen. Centa elastische koppelingen. Mekanord keerkoppelingen. Comer planetaire aandrijvingen, assen. Omsi assen. Esco Couplings vaste en flexibele koppelingen. Funk aandrijfassen.
Esco Power heeft ervaring met het ontwerpen van zeer veeleisende aandrijflijnen voor diverse toepassingen, zoals: zware brekers, nood aandrijflijnen, ventilatiesystemem, mixers parallel hybride aandrijvingen. enz. Niet alleen ontwerpen en verkopen, maar ook onze service en onze grote voorraad aan onderdelen voor al deze producten zijn onze sterkte.